2 november 2017

5 tips om te scoren met e-mailmarketing

Wanneer je met e-mailmarketing aan de slag gaat heb je een doel. Je wilt bijvoorbeeld meer klanten genereren, je naamsbekendheid vergroten, cross-selling verhogen of bijvoorbeeld je klantrelatie verbeteren. Maar hoe haal je nu echt resultaat uit e-mailmarketing? Wij helpen je op weg met 5 handige tips!

1. Gebruik pakkende onderwerpregels

De onderwerpregel is één van de belangrijkste onderdelen van jouw nieuwsbrief. Wanneer iemand jouw nieuwsbrief heeft ontvangen ziet hij als allereerste de afzender en de onderwerpregel in de mailbox. Als deze onderwerpregel de ontvanger niet aanspreekt zal deze de mail dan ook niet openen. Hoe zorg je dat jouw onderwerpregel eruit springt? Prikkel en trek de aandacht. Hoe? Nou zo:

  • Maak hem persoonlijk, bijvoorbeeld: [NAAM], kunnen wij je helpen?
  • Maak de inhoud concreet, bijvoorbeeld: 3 tips voor betere e-mailmarketingcampagnes
  • Stel een vraag, bijvoorbeeld: Ben jij ook zo benieuwd naar onze tips?

2. Gebruik duidelijke call-to-actions


Om het resultaat van je nieuwsbrief goed te kunnen meten is het belangrijk dat je duidelijke call-to-actions (cta’s) gebruikt. Wanneer je duidelijke cta’s gebruikt kun je mensen makkelijker aanzetten tot een actie. Stel je wilt sturen op een afspraak dan kun je in dit mailtje een knop opnemen “afspraak maken”. Wanneer iemand op deze knop klikt kun je diegene doorsturen naar een webformulier waar naam en e-mailadres ingevuld kunnen worden. Deze gegevens kun je daarna gebruiken om een afspraak in te plannen. Door gebruik te maken van een call-to-action kun je exact meten hoeveel mensen er geklikt hebben. Deze gegevens zijn natuurlijk super interessant en helpen je om je toekomstige nieuwsbrieven te verbeteren en daarmee betere resultaten te behalen.

3. Bepaal duidelijke key performance indicators (kpi’s)


Om tijdig bij te kunnen sturen en ervoor te zorgen dat je het gewenste resultaat haalt met e-mailmarketing is het belangrijk om duidelijke key preformance indicators vast te stellen. Controleer ook regelmatig of je kpi’s nog aansluiten bij je doelstellingen. Voorbeelden van duidelijke kpi’s waarop je kunt bijsturen zijn:

  • Openingspercentage
  • Klikken op afmeldlink
  • Klikken naar website
  • Klikken op call-to-actions

4. Gebruik afbeeldingen en video’s


Het gebruik van beeld in e-mailmarketing wordt steeds belangrijker. Het klinkt cliché, of daar heb je hem weer: maar beeld zegt toch echt meer dan 1000 woorden. Stel dat je bijvoorbeeld een nieuwe website hebt die je onder de aandacht wil brengen in je nieuwsbrief. Gebruik dan beelden van de nieuwe website in je nieuwsbrief, zodat je direct iets van het eindresultaat kunt laten zien. Zo krijgen mensen direct een beeld van de nieuwe website en zijn ze eerder geneigd door te klikken naar je website.

5. Maak gebruik van slimme automatiseringen

Met geautomatiseerde e-mailmarketing campagnes kun je ontzettend veel tijd besparen. Deze campagnes bedenk je op voorhand en zorgen ervoor dat iemand naar aanleiding van een bepaalde actie een reeks e-mailtjes krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld een volledig geautomatiseerde after sales campagne inzetten om het contact met je klant beter te onderhouden. ‘Hoe werkt dit dan precies?’ hoor ik je denken.. Nou, iemand wordt klant bij jouw bedrijf en deze persoon voeg je vervolgens toe aan de aftersales campagne. Wat er vervolgens gebeurd:

  • De nieuwe klant ontvangt een mailtje waarin hij of zij wordt bedankt voor het vertrouwen
  • Na een paar dagen ontvangt de klant een mailtje waarin je aangeeft dat jouw team druk aan de slag is om alles in orde te maken
  • Na 2 weken ontvangt de klant een mail waarin je een tip deelt om jullie samenwerking nog succesvoller te maken
  • Na 3 maanden ontvangt de klant een mail waarin je vraagt of alles naar wens verloopt en of je wellicht nog kunt helpen.
  • Etc.

Uiteraard zijn de mogelijkheden van deze after sales campagne eindeloos. Je kunt heel eenvoudig onder de aandacht blijven bij de klant, of het juist heel concreet inzetten door bijvoorbeeld cross-selling te verhogen. Het grote voordeel van een geautomatiseerde campagne is dat je hem maar één keer hoeft te bedenken en vervolgens komt iedere nieuwe klant in de campagne terecht. Super handig dus, omdat je nauwelijks iets hoeft te doen!


Conversie, Nieuws, Starten met e-mailmarketing

Ook interessant