4 mei 2018

Hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwsbrief opvalt?

Wanneer je fanatiek aan de slag gaat met e-mailmarketing wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw nieuwsbrieven openen en lezen. Maar hoe zorg je er nu voor dat ze juist jouw nieuwsbrief openen en de moeite nemen om deze te lezen? Wij delen graag 5 handige tips met je om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief vaker geopend wordt en dat mensen de moeite nemen om deze te lezen.

 

Tip 1: Gebruik een pakkende onderwerpregel
In de mailbox ziet de ontvanger een aantal zaken uit jouw nieuwsbrief terugkomen. Dit zijn de afzender, onderwerpregel en de eerste zin uit je nieuwsbrief. Op basis van deze 3 bepaalt de ontvanger dus allereerst of hij jouw mail gaat openen. De onderwerpregel is dus een super belangrijk onderdeel van je nieuwsbrief! Je kunt de ontvanger triggeren om jouw nieuwsbrief te openen door deze aan te spreken met zijn voornaam. Bijvoorbeeld: Bob, zullen we binnenkort een kopje koffie drinken?

Omdat je de ontvanger aanspreekt met zijn voornaam zal hij sneller geneigd zijn om het mailtje te openen. Een andere manier om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief geopend wordt is door direct in het onderwerp aan te geven wat er voor nuttigs er in de nieuwsbrief staat. Bijvoorbeeld: Wij delen graag 6 handige e-mailmarketing tips met je.
 

Tip 2: Maak de mail heel persoonlijk
Wanneer je jouw contacten gaat mailen dan kun je langzaamaan steeds meer gegevens van deze persoon verzamelen. Hoe meer gegevens je hebt hoe persoonlijker je het mailtje kunt maken. Stel dat je bijvoorbeeld een geboortedatum van de ontvanger hebt. Je zou dan een week voor zijn/haar verjaardag een mailtje kunnen sturen waarin je aangeeft dat jullie druk bezig zijn met het voorbereiden van een leuke verassing op de aanstaande verjaardag van de ontvanger. Op die manier maak je de nieuwsbrief natuurlijk super persoonlijk en weet je zeker dat je opvalt!
 

Tip 3: Voeg een leuke video toe aan je nieuwsbrief
Wil je op een leuke manier opvallen maak dan gebruik van een video in je nieuwsbrief. In een video kun je mensen nog beter meenemen in je verhaal en ze direct jouw dienst of product in actie laten zien. Het is ook een erg leuke manier om mensen een kijkje in je bedrijf te geven. Laat iemand bijvoorbeeld kennis maken met al je collega’s door een rondje te maken in het bedrijf. Zeker weten dat je daar leuke reacties op krijgt!
 

Tip 4: Verstuur je nieuwsbrief vanuit een persoon
Wanneer je jouw nieuwsbrief verstuurd kun je dit algemeen doen vanuit een bedrijf, maar natuurlijk ook vanuit jou als persoon. Door de nieuwsbrief als persoon te versturen val je beter op. Het lijkt dan namelijk voor de ontvanger of je de moeite hebt genomen om de nieuwsbrief persoonlijk te sturen. Hierdoor zal de ontvanger sneller geneigd zijn om de nieuwsbrief te lezen.
 

Tip 5: Gebruik een preheader
In je mailbox ziet de ontvanger de afzender, onderwerpregel en de eerste zin van je nieuwsbrief. Je hebt dus eigenlijk 3 onderdelen waarmee je kunt opvallen. Om ervoor te zorgen dat de eerste zin van je nieuwsbrief de ontvanger aanspreekt kun je deze bovenaan je nieuwsbrief “verstoppen”. Dit stukje tekst bovenaan je nieuwsbrief, vaak in een kleiner lettertype, noemen we een preheader. Hiermee heb je invloed op de zin die als eerste wordt getoond in de inbox van je ontvanger. Zo heb je een extra overtuigingsmogelijkheid naast de afzendernaam en onderwerpregel.
 


Conversie, Starten met e-mailmarketing

Ook interessant