4 december 2017

Slimme e-mailmarketing campagnes voor restaurants

Met e-mailmarketing kun je als restauranthouder hele slimme campagnes opzetten om mensen warm te maken voor hun bezoek, reviews te verzamelen of herhaalbezoek te verhogen. E-mailmarketing wordt door veel restaurants ingezet om gasten op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes. Het is een superhandig middel om contact te onderhouden met bestaande gasten. De mogelijkheden van e-mailmarketing gaan echter een stuk verder. Wij helpen je graag op weg met 3 inspirerende voorbeelden!

1. Maak je gasten warm voor hun bezoek


Maak je gebruik van een online reserveringssysteem? Mooi! Dan kun je namelijk hele gave campagnes opzetten om je gast voor te bereiden op een bezoek. Hoe werkt het:

  • Een gast maakt een reservering op de website.
  • Je ontvangt een bevestiging van deze reservering.
  • Met een nieuwsbrievensysteem kan dit mailtje uitgelezen worden, zodat je de gegevens als naam en tijd kunt ophalen uit het mailtje.
  • Vervolgens wordt de gast automatisch toegevoegd aan een campagne.
  • Op een vastgesteld tijdstip ontvangt de gast een leuk mailtje waarin je aangeeft wanneer hij langs komt en waar hij alvast de menukaart kan bekijken

– Bekijk hier een voorbeeld –

2. E-mailmarketing om reviews te verzamelen

Reviews zijn voor een restaurant vaak erg belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat 70% van de mensen één of meerdere reviews van een restaurant heeft gelezen voordat ze hier zijn gaan eten? Door het slim inzetten van e-mailmarketing kun je heel eenvoudig het aantal reviews verhogen. Zo werkt het:

  • Een gast maakt een reservering op de website en door gebruik van het nieuwsbrievensysteem weet je dus op welke dag/tijd deze gast komt.
  • Op basis van de reserveringsdatum stuur je een dag later automatisch een mailtje waarin je aangeeft dat je benieuwd bent naar de ervaring van de gast.
  • In dat mailtje neem je een link op naar het gewenste platform waar je graag meer reviews op wilt ontvangen.

– Bekijk hier een voorbeeld –

3. Verras een gast op zijn/haar verjaardag


Door e-mailmarketing op een slimme manier in te zetten kun je jouw gasten verrassen op hun verjaardag. Om dit te kunnen doen moet je natuurlijk wel de geboortedatum van de gast weten. Hoe je dit kan aanpakken:

  • Stuur alle gasten waarvan je een e-mailadres hebt een mailtje waarin je aangeeft dat je jouw gasten waardeert en je ze graag een presentje wilt sturen als ze jarig zijn.
  • Om deze te ontvangen moeten ze alleen even hun geboortedatum doorgeven.
  • Als je de geboortedatum van de gast hebt kun je deze geautomatiseerd een leuke mail sturen met daarbij een presentje of leuke aanbieding. Wie wil er nou geen cadeautje ontvangen voor zijn verjaardag?

– Bekijk hier een voorbeeld –


Automatiseringen, Conversie

Ook interessant