15 november 2017

Automatiseren kun je leren :)

E-mailmarketing is op verschillende manieren in te zetten. Je kunt “maandelijkse nieuwsbrieven” versturen, maar je kunt een nieuwsbrievensysteem ook verschillende acties laten automatiseren om tijd te besparen. Dit kan bijvoorbeeld op basis van een online reservering, aankoop of klikgedrag. Hoe je dit slim aanpakt gaan we in dit blogbericht uitleggen.

Automatiseren op basis van aankopen of online reserveringen


Wanneer iemand een online aankoop of reservering doet krijg je hiervan vaak een bevestiging per mail binnen. Met een nieuwsbrievensysteem kun je relevante informatie uit dit mailtje uitlezen en koppelen aan een campagne. Zo kun je bijvoorbeeld na een bestelling een geautomatiseerde mail sturen met een bedankje voor de bestelling op basis van de besteldatum uit de bevestiging. Na het bedankje kun je in je nieuwsbrieven sturen op up- of cross-selling. Dit is natuurlijk super interessant, omdat het direct zorgt voor meer omzet. Het meest interessante is echter dat het volledig geautomatiseerd is. Dus: als je een goede campagne hebt bedacht zorgt deze telkens voor meer omzet uit dezelfde klant.

Automatiseren op basis van klikgedrag


Net zoals je automatische campagnes kunt richten op personen die een aankoop of reservering doen kun je dit ook doen op basis van klikgedrag. Iemand doet een bepaalde actie of juist niet en hieraan koppel je een vooraf bedachte campagne. Waar moet je dan bijvoorbeeld aan denken? Stel dat je een offerte naar iemand stuurt en deze wordt niet geopend dan kun je deze automatisch een herinnering sturen als hij binnen 2 weken de offerte nog niet geopend heeft. Super handig dus, want je hoeft hier niets aan te doen en de mail wordt vanzelf opgevolgd!

Handig! Maar we kunnen zelfs nog een stapje verder gaan! Zo kun je bijvoorbeeld een vraag stellen in de mail met 2 knoppen: “ja” of “nee”. Op basis van welke keuze men maakt komen ze weer in een volledig andere campagne. Kiest iemand voor “ja” dan komt hij in campagne 1. Kiest iemand voor “nee” dan komt hij in campagne 2. Op die manier kun je mensen bijvoorbeeld slim splitsen in verschillende groepen. Alle mensen in campagne 1 krijgen dan vervolgens een andere reeks mails dan alle mensen in campagne 2. Deze mails zijn namelijk exact afgestemd op de keuze die men in het eerste mailtje gemaakt heeft. Op deze manier kun je potentiële klanten opsplitsen en gerichter benaderen door gebruik te maken van slimme automatiseringen!

Voorbeeld: Je bent een e-mailmarketingbureau en je wilt graag weten of de ontvanger e-mailmarketing in zou willen zetten voor directe verkoop. Dus stel je de vraag of de ontvanger e-mailmarketing in wil zetten voor directe verkoop met de antwoordmogelijkheden “ja” en “nee”. Klikt iemand op “ja” dan kun je met deze persoon allerlei e-mailmarketingtips delen om directe verkoop te stimuleren door gebruik te maken van een geautomatiseerde campagne. Klikt iemand op “nee” dan kun je een vervolgmail sturen waarin je probeert te achterhalen waarin deze persoon wel geïnteresseerd is. Op basis van de reactie hierop stuur je weer gerichte informatie.

Kortom:

Met slimme automatiseringen kun je niet alleen heel veel tijd besparen, maar ook het rendement uit e-mailmarketing enorm verbeteren!


Automatiseringen

Ook interessant